Zoals ik in mijn vorige artikel al beschreef ben ik mijn modelbaan dus begonnen met de Roco/Fleischmann Z21 met Multimaus voor het digitaal rijden en tot nu toe ben ik daar best tevreden over.
Echter, bij het starten van de modelspoor hobby is het goed je een aantal dingen te bedenken. Digitale locomotieven zijn over het algemeen bijna 100 euro duurder dan de analoge varianten, daarnaast zijn veel Nederlandse locomotieven die passen bij mijn tijdperk standaard analoog. Daarnaast zijn de treinstellen al vaak een stuk duurder, waardoor het startbedrag per trein(stel) een flinke deuk in mijn spaarpotje slaat.
Maar goed, ik rij al met een digitale Baureihe 145 en de digitale Baureihe 402 (ICE 2) uit de startsets van Fleischmann en analoog rijden zonder decoders in de locomotieven gaat gewoon niet werken met de Z21.
Dan heb je ook nog het prijs/kwaliteitsverschil tussen de verschillende mogelijkheden om accessoires te schakelen zoals wissels. Nu heb ik net gekozen voor 2 Digikeijs DR4018 schakeldecoders voor het aansturen van mijn elektromagnetische wisselaandrijvingen van Fleischmann, maar ook daar merk ik dat de kwaliteit toch niet is zoals ik die van tevoren had verwachten. Schakelmomenten worden gemist en de onderdelen zitten niet heel netjes op de printplaten.
Zeker nu ik nog startende ben (ik heb "slechts" 4 locomotieven en niets ligt nog echt vast en aangesloten) merk ik dit het moment is waarop ik nog (een laatste keer) écht goed kan nadenken of dit de setup is die ik wil gaan vastleggen en waar ik de komende jaren mee ga werken.
Tijdens mijn zoektocht naar wat voor mij de juiste opzet is, kwam ik ook de workshop digitaal rijden van Domburg Train Support tegen op YouTube. Tijdens deze video verteld Martin Domburg o.a. met enthousiasme over het Dinamo systeem van Van Perlo Electronica & Besturingstechniek.
Dinamo is een blok-gestuurd systeem. Nu is het ansich niet gek om je modelbaan op te delen in blokken voor een mooie stroomverdeling, maar het voordeel van Dinamo (en dan vooral de TM44) is dat het systeem (in combinatie met software zoals iTrain) per blok de besturing kan wisselen tussen analoog en digitaal rijden. Aangezien je toch maar 1 trein per blok wilt laten rijden (zoals in de werkelijkheid) kan je hierdoor ook zowel analoge als digitale trein samen op 1 baan tegelijkertijd aansturen.
Deze manier van aansturing lost dus in 1 klap veel "problemen", ondanks de wel wat steilere leercurve van installatie en opzetten (maar wat met de hulp van DTS wel heel erg goed gaat).
Op dit moment heb ik de Z21 nog aan mijn baan hangen, en ligt er een grote berg aan printplaten, snoeren en voedingen op mij te wachten. Zodra ik mijn baanvak- en wisselplan definitief heb ga ik beginnen aan de installatie en configuratie van de modules. Hopelijk kan ik jullie snel een update geven van de status.
Op mijn Instagram account @hobbyspoor, kun je mijn werkzaamheden ook volgen en daar krijg je ook een wat meer visueel beeld van de status.
Patrick