Introductie

Het was de oude doos met Fleischmann H0 treinen en rails van mijn opa die bij ons vroeger op zolder stond, waar mijn interesse voor modelspoor mee is begonnen.

Mijn opa heb ik nooit gekend, maar die doos met oude treinspullen stond netjes te wachten tot ik oud genoeg was. Het was een simpele baan, een ovaal met een inhaalspoortje. Met een kleine stoomlocomotief wat goederenwagons, een blauwe 1200 die wat moeilijk op gang kwam en een geel/grijze 2400. Als een kind zo blij was ik toen de baan op een gegeven moment op zolder was opgezet, met een boompje hier en daar. Er hing een oude analoge trafo aan en op de een of andere manier werkte het. Ik had toen nog geen idee hoe het allemaal in elkaar zat, maar ik vond het geweldig!

We zijn inmiddels zo'n 20 jaar verder en helaas is de oude treinbaan verdwenen tijdens de scheiding van mijn ouders, maar oude liefde roest niet. Mijn interesse voor techniek is na wat afwezigheid steeds meer terug en naarmate ik ouder wordt merk ik dat ik zodanig meer rust krijg in mijn werk dat een leuke hobby ernaast een welkome afwisseling biedt.

Na enkele jaren meerdere modelspoorbeurzen bezocht te hebben was 2019 dan ook het jaar waarin ik heb besloten om de hobby daadwerkelijk weer op te starten. Ik ben me zeer bewust dat het een kostbare hobby is, zowel de kosten voor installatie, rails, treinen en scenery, maar ook de tijd en ruimte die je ervoor beschikbaar moet maken.

Ik begon de hobby in ons vorige huis, de toch wel vrij krappe logeerkamer werd omgetoverd in een hobbykamer, want naast een plek zodat ik kan knutselen aan mijn hobbyprojecten, vind mijn vrouw het ook heerlijk om creatief bezig te zijn.

Een krappe 120 cm bij 75 cm was uiteindelijk de maat van mijn keuze, dat paste (maar net) in de kleine kamer en kon op 1 plaat multiplex die later ook nog verhuist kon worden. Door de kleine afmeting viel overigens H0 (helaas) al redelijk snel af en mede doordat er steeds meer mogelijk is in N-Spoor (1 op 160 voor de niet-modelspoorders) qua moderne treinen, seinen, techniek en scenery werd dat de schaalkeuze.

Het eerste baanontwerp op 120 cm bij 75 cm Het eerste baanontwerp op 120 cm bij 75 cm

N vs H0

Nu kan ik nog wel eens een artikel wijden aan waarom N-Spoor een goede keus is voor de moderne modelspoorder, maar de belangrijkste reden is simpelweg dat ik veel meer te berijden spoor kan leggen op een kleine oppervlakte met N-Spoor in tegenstelling tot H0. Het voordeel van tegenwoordig is dan ook nog eens dat N-Spoor zoveel mooier wordt en de techniek zoals decoders kleiner en gedetaileerder. Wat tot een paar jaar geleden alleen in H0 (1 op 85) kan tegenwoordig in N en soms zelfs al in Z!

In RailModeller Pro (een Mac applicatie voor het ontwerpen van je modelspoorbaan) ben ik begonnen met het tekenen van een eerste modelspoorbaan. Ik kwam al redelijk snel achter de limieten van mijn kleine oppervlakte, maar uiteindelijk enkele versies later had ik een leuk ontwerp met hoogteverschillen voor een dynamisch beeld.

Wat vaak nog voor het ontwerp komt van je modelbaan is de keuze voor tijdperk en regio, maar dat was voor mij eigenlijk al heel snel meteen duidelijk. Ik wilde rijden met het "moderne Nederlandse spoor". In modelspoor termen is dat dan Tijdperk V en VI wat loopt van 1989 tot nu. Duidelijke kenmerken van dit tijdperk is de privatisering van de NS, ProRail en de opkomst van kleinere concurrenten. De regio was ook heel helder, gezien ik jarenlang op de Gooilijn heb gereisd. Ik woonde vroeger in Diemen, tegenwoordig in Weesp en vooral het stuk van huis naar Bussum en Hilversum, maar ook van en naar Utrecht CS heb ik voor school en werk vele jaren bijna dagelijks afgelegd.

Een tekenend beeld van die baan zijn de typische ronde bovenleidingsportalen van Cuperus, het rangeerterrein Crailoo met de vele RailPro wagonnen en natuurlijk het bos- en heiderijke gebied eromheen. In mijn huidige ontwerp, (hierover later meer) heb ik zelfs ruimte gecreëerd voor een stuk Schipholtunnel.

Eind 2020 zijn mijn vrouw en ik verhuisd naar onze nieuwe woning, waardoor er meer ruimte is ontstaan voor onze beide hobby's. Omdat ik de eerste versie van de baan nog niet had vastgelegd, had ik de mogelijkheid om mijn ontwerp ruimer op te zetten.

Inmiddels zit ik dan ook op versie 6.3 (en ja ik heb ook echt nog wel versies overgeslagen) en is de baan 206 cm lang en 75 cm diep, verdeeld over 2 tafels op een fijne stahoogte (95cm).

Met de Fleischmann Profi Rails voor N spoor waar ik mee begonnen ben heb ik inmiddels zo'n 18.5 meter aan spoor liggen. Aangestuurd met de Z21start en Multimaus die ik bij een Fleischmann startset heb gekocht om met mijn eerste (digitale) baan te beginnen. En ondanks dat ik die besturing enkele maanden geleden heb uitgebreid met 2 Digikeijs DR4018 schakeldecoders om mijn wissels digitaal aan te sturen heb ik deze maand toch besloten om van deze setup af te stappen.

Na het zien van de uitgebreide workshop digitaal rijden van Domburg Train Support op YouTube heb ik besloten dat het Dinamo systeem van Van Perlo Electronica & Besturingstechniek beter bij mij past.

In een volgend artikel ga ik verder in op mijn overstap van Z21 naar Dinamo en zal ik hopelijk ook verslag doen hoe die overstap gaat.

Patrick

leestijd: 5 min
Deze website is gemaakt door Patrick van Marsbergen
InstagramWebsite StatsDoneer via Tikkie!Doneer via Paypal!